Pimpelfisket är i gång,,,,,,












Japp,,så var pimpel premiären gjord !
Jag och Daniel Levin var ute och gled på den blanka
härliga is den 18 Januari.

Innan jag fortsätter så vill jag bara påminna er alla
om säkerheten på nyisar som inte hunnit bli jämntjocka.

Var aldrig själv vid nyisar !

Kolla isen kanske vid var femte meter eller nåt sånt !

Isdubbar SKALL man bara ha !

Livlina anser jag också skall vara med !

Vet man om att isen är tunn så skall
man inte göra avkall på säkerheten !

Nog om detta och nu över till FISKET .

Jag körde med vertikalpirk denna dagen och Daniel med Balans.
Vem tror ni fick mest???

JO,,Daniel hade flyt nästan hela dagen,,,,

Vem tror ni drog dagens största då ???

JO,,det gjorde jag ,,,,(700 gr),,

Kan bara säga att få göra första pimpelturen på sådan
fin is ,,toppenväder,trevligt sällskap plus att abborren nappade,,,
JA,,va skall man säga,,
Jag njöt av tillvaron hela dagen !!!

Sedan så har det blivit en del turer på isarna.
Fisket har varit hyffsat men inga större mängder
(som tur var) !
Jag vet dom gångerna som man kommit hem 
med full skrylla,,,

Då är det inte roligt skall jag säga,,trött och små sleten
efter en heldag på isen.

Nä den tiden är förbi för min del, att få komma ut och fiska
och kanske få såpass att man kan få en eller
2 pannor fyllda med abborrfilér,,,
då är jag mer än nöjd !








Andra pimpelturen gjorde jag på "hemligt" vatten.
Här är chansen stor att få lite grövre fisk.
Började med vertikal men det gav inte ett dugg,,,
inte en enda känning !
Gick då över till en balans,,,,


Sedan så har jag varit på Ånimmen några gånger
och där har det varit rätt ok fiske.
Sista turen på Ånimmen var Tony med och han 
fick nog sitt livs  "HUGG" på ca 20 meters djup.

Han skrek till mig att detta är  "fanimig" ingen Abborre,,
Du får komma lind ,,skrek han till mig.

Jag anade nog samma som Tony ,,,
(det finns ju både Lax/Öring i sjön)

OCH så fiskade tony med en balans.

Jag tänkte att,,,har du fortfarande kvar fisken,,
ja då kan det ju inte vara Gädda.
För gäddan brukar oftast kunna ta en balans/vertikal
såpass att den knippsar linan.

Nu kör jag en snabbspolning framåt,,,,
Skit också,,sa Tony.


Men Tony var allt nöjd ändå,,, en mycket spännande,
nervpirrande fajt och så från detta djupet,,,
  
Detta var 3 Februari.

Det var slask,snö och tungt före,,,,,














Här är en liten filmsnutt som bevis för att
isen har sjunkit lite på grund av all snö .

 


Så får jag väl lägga upp en liten "filmsnutt"  till,,,
på ett av dagen bästa hål,,,,,



Matfiskar



På Ånimmen fiskar jag gärna med en större
vertikalpirk eller en 70-90 mm balanspirk
om man skall beträda  16-20 meters  djupen.


När man väl har kommit hem och hängt av sig kläder,
och kommit i rens-Stämning så brukar det inte ta länge
förrän stekpannan är i arbete !








När man väl har kommit innanför dörrkarmen där nere
efter en tur på isen/sjön ,,ja det är då det börjar !

Men när man sedan sitter i soffan med en stor tallrik med nystekt
abborrfilér och lite potatis och lite av det ena och det andra så 
känns det allt rätt bra ändå i slutändan !! 

Jag har fått varit på isen och fiskat.

Jag har tagit upp fisken själv..

Jag vet vart fisken har tagits..

mvh peter "lindeman"  mellerud