Pimpel Vecka 12-19 Febr.

Då det har varit extremt mildt för Årstiden så har jag Pimplat
i Vatten/Isar där jag annars inte fiskar.
 Ett par nya vatten har det också blivit.
 
 
Det som stack ut lite extra var när jag fick en benlöja
på min bergmanspirk.
 
Förutom  benlöjan så vart det ju abborrar,gäddor
och mörtar.
 
Isarna har varit både bra och mindre bra där jag varit,
är isen under 10-11 cm så borrar jag var 5 meter för att få en
uppfattning av isen !
 
Sedan har jag med mig ett måttband så jag kan mäta isens
tjocklek, väldigt svårt att sticka ner näven och få en uppfattning.
 
Tyvärr så har det varit en del olyckliga händelser där man
inte har respekterat isarna !
 
Man skall inte tro att isen är lika tjock överallt !!
 
Alarmerande!!!!!
 
Jag har fått väldigt mycket abborre utan
mjölke/rom !
 
Jag rensar väldigt mycket abborre under denna
perioden så jag ser ju vad som finns i dom !
 
Det är ett vatten som sticker ut extremt mycket !
 
I andra vatten jag varit på denna vinter så har
samtliga abborrar haft rom/mjölke !
 
Har även fått info om andra vatten där man fått
extremt hög procent abborre
utan rom/mjölke !!
 
Hörde på nyheterna tidigare att reningsverkerna
inte kan ta hand om  "ALLT" som passerar !
 
Det som är värst är alla mediciner/läkemedel !
 
Vi tar kanske tar medicin mot någonting,
kroppen tar upp en del och resten hamnar i reningsverket.
 
Sedan finns det dom som spolar ner utgången/gammal
medicin och en del av dessa mediciner klarar inte våra
reningsverk att bryta ner.
Alltså,,dom går ut i vattendragerna i samma konsetration!
 
Det finns absolut flera ämnen som går ut i
våra vattendarag/Sjöar !!!
Det är jag 100% på !
 
Många bäckar små ,,,blir en stor å !!
 
Sedan är ju inte detta hela sanniningen,,
det finns andra faktorer som är lika
Alarmerande !!!
 
Ställ er själva denna fråga!!!!?
 
Kommer det att bli fler och fler Abborrar som inte
har rom/mjölke ?
 
Skulle detta antal öka framöver i dessa vatten så
är det klart att beståndet minskar för att
en vacker dag vara helt borta !
 
Detta tar jag som Alarmerande !!!
 
 
Är väldigt nyfiken på hur det är
i andra delar av Sverige !
 
Jag vet i dagsläget att 2 komuner har
vatten som har detta problemet .
 
Mellerud.
Bengtsfors.

Sedan ,,sluta med att köra in tummen i
abborrens mun och kanske skada dess käke !!

Skall ni släppa tebaka fisken så för tusan
hantera fisken i fråga därefter !!!

Gäller även annan fisk som kan ses
på vissa foton.

Det finns visst en del som gärna vill ha ett fint foto på
sin drömfisk,,,naturligtvis skall man ha det !!

Det finns väldigt många duktiga och skickliga  på C&R !!
Att behandla fisken i fråga med div foton kräver kunskap och INTE
ORD !!!!

Vem som helst kan säga ordet  C&R !

Mycket vi får se när det gäller själva hanteringen av dessa såkallade
stora Gäddor/Abborrar
Magen blir nästan helt intryckt av att man håller gäddan på ett sådant
sätt !!!!

Att sedan köra in tummen i Abborrens mun och låta den nästan vila i detta läge
är ju helt galet tycker jag när NI KALLAR ER FÖR SPORTFISKARE !!
Vad gör "Fotot"  snyggare med en tumme i käften på Fisken?

Vad tycker ni själva?

Vad jag tycker?
Jag tycker att fisken skall behandlas varsamt om ni tänkt
att köra C&R !
Visst,, ett foto på en drömfisk är helt OK !
Jag kan tänka mig att några av er såkallade C&R inte har rensat så mycket fisk,
kanske ni inte vet vad som finns innanför denna varelse,,,,,

Då vet ni absolut inte hur fisken i sin helhet
tar skada av denna visstelse ovan vatten !!

Jag tar den matfisk jag får på mitt fiske,,,
resten släpper jag tebaka.

Förutom på ett foto som ni ser här,,
dessa fick jag på ca 13-18 meter och luftblåsan
satt i munöppningen...

Annars så släpps all småabborre tebaks.
(Kanske nog så viktigt) ?



 
Jag har fiskat inom Mellerud´s Kommun.
 
Här kommer lite foton.
 








 









Benlöja på bergmanspirk.

Benlöja på bergmanspirk.
 






Mörten högg bra stundtals.


Mörtar i magen på abborrarna.

Denna abborre hade denna i munnen när jag fick upp den.