Abborre Vertikalfiske och landnära abborrar,,,

Som attackerar jiggen så hårt,,,
 
att man tror att det är kilosabborre i andra änden,,,
 
Det är svårt att med ord beskriva när man står och fiskar
med klent spö,tunn flätad lina och så hugger en jagandes
hungrig abborre i andra änden.
Det bara smäller till i handleden när abborren tar jiggen!!
 
Har nu fiskat en del från land och det har visat sig vara
rätt bra på vissa områden..
 
Det är ju inte detsamma som "fiske från båt"
Det är som regel svårare att hitta ställen där abborren kan tänkas vara eller jaga
från land.
 
Så det har blivit några kilometer längs stränderna.
 
Just att gå på land och fiska har ju sin tjusning.
Här fann jag en kräftklo som någon ätit upp innehållet på.
 
Det är inte alls så dumt att fiska strandnära i vatten där det finns kräftor.
 
Har fått en del Abborre med småkräftor och det verkar som att
när jiggen närmar sig botten,,ja då kommer hugget.
 
Låter man sig fiska för högt upp ,,ja då har det blivit tom krok.
En del Abborre sopar rent på småkräftor och det syns i
magsäcken på dom.
 
Jag kollar alltid magsäcken på den fisk jag tar med hem,,,
(gäller ju bara matfisk)
Så som abborre,lax,öring,mm.
 


 
Abborren lär sig nog ganska fort att fatta tycke för just kräftor efter några gånger.
 
När jag fiskar från land så har jag fått några favorit-jiggar.

Detta är en av mina favorit-jiggar.
 
Abborren siktar in sig på främre delen på bytet och det händer att
abborren har hela jigg-kroppen i käften.
Jag fiskade mycket med spinnare förr,,,,
 
Nu har jag alltid en jigg när jag fiskar abborre.
 
Utvecklingen går åt rätt håll även när det gäller fiske.
 
Förr hade många kanske ett sånt här  "pimpelspö"
 
I dag har vi väldigt mycket att välja på.
Här under visar jag vad jag gärna prövar när jag fiskar både från isen
och även från båten.
 
Man skall inte vara rädd för att prova de mest konstiga saker !!!
Man skall nog inte vara rädd för att prova lite udda prylar heller!!
 
Detta är mina favorit-pimpelspön.
Sedan så fiskar jag med diverse vertikal-pirkar och Balans-pirkar
även från båten,,,då kör jag ul-spö.
 
Som sagt ,,,man skall inte vara rädd för att prova,,
Tex,,balans eller en stor jigg med några upphängare,,,
 

 
 
Fiske är Fiske,,,
Man måste våga prova,,
Med vänliga hälsningar peter "lindeman"