6 Dec. Fiske är fiske,,,bomtur i lördags,, men,,,,,

Detta inlägg är tyvärr utan foto´n  från fisket !!!!
(inlägget är inte helt utan foto)
Lördagens fiske,,,
Jag måste erkänna att denna tidiga timma  på dygnet  är
inte normalt för mig när det gäller trollingfiske.

(att stiga upp i ottan är alldeles för tidigt)
 
Visskärsgrund-Winzellsgrund
här har jag fått både lax och öring,,
 
 
Dessa 2 foton visar  sträckan mellan visskärsgrund och Winsellsgrund.
Upp är Norr och Ner är Söder.
Min hemma Hamn har ni i Väster (till vänster)
Sunnanå Hamn.

Jeppesgrund,,,,,kan vara bra också !(kolla fotot här under)

 
 
Trollingtävling
6 Dec vart det
JULSKINKA-TÄVLING
Allt för mer Smolt i Vänern !
 
Trollingtävling  
 
 
 när han stod hos mig för ett tag sedan och hjälpte mig med
att stycka ett rådjur
Kanske det var detta som gav idén ?

Tack Fredrik      Team Bull

 
 
 
Jag Hade med mig Tony Selberg denna lördag,,,
jag har tidigare fått lite lax och öring på ett område inte så långt
ut från hamnen.

Sträckan från Visskärsgrund och ut mot Winsellsgrund.
 
Så jag bestämde att vi skulle ge detta område en chans
och vi var eniga om att vi skulle köra med löja.
Som tidigare gånger så visade ekolodet fina bågar
hela vägen i vattenskiktet.
 
Vi hade också röda mindre klumpar från bottenregionen och uppåt.
 
Nu visade ekolodet grymma ekon så självklart höjer detta
moralen hos vem som helst ?
 
Vi låg i detta område fram till ca 10-11 (har ingen exakt koll)
 
Under denna tiden så hade vi ett hugg på löja(som var hörbart)
plus ett kort rulltjut på ett spö som Tony lade
rakt ut bakåt ..
(när det inte nappar,,då måste något göras)
 
Vi bestämde oss för att skifta till wobbler/sked och styra utåt
till nya jaktområden.
 
VA TUSAN HAR HÄNT MED DENNA LÖJAN !!!!
 
Vi fick se nåt vi aldrig har sett förut,,när vi vevade upp löjtacklen så fick vi se
att några löjor var  "löjligt"   avskalade,,,
Skinnet var borta helt  baktill och ner till stjärtfenan.
 
Att fiska med löja kräver nog att man är uppmärksam och är
på  "hugget"   själv !!
 
 
När vi väl hade tacklat om så körde vi mot nya mål.
När vi kom längre ut så fick vi se lite mer "feskémåsar"
som ideligen dök.
 
Vi körde på och gjorde några lovar för att sedan fortsätta,,,,
 
Vi tror,,,att vi hade  båten med dessa hugg  om barbord sida om oss,,
vi hörde på radion om just detta Dubbelhugg och Tony Selberg såg att just denna båten  hade ett av dessa spöböj
 i denna båt böjde till sig och i samma stund
så greppades detta spö .
Härligt att se en båt bredvid oss med dubbelhugg !
Vet ni vá jag sa till Tony?
Jag kollade Ekolodet och sa till Tony:
NUU HUGGER DET SNART !!!
 
 
 
 
 
Nu jäklar,,båtar med hugg,båt med dubbelhugg alldeles
intill oss,,,, ja jäklar !!!
 
KOLLA ekolodet skrek jag till Tony !!
Det skall ju för tusan vara 17-19 meter djupt här
men ekolodet visar ju helt galet!!
 Det var så fruktansvärt tjockt med betesfisk så ekot gick inte genom
stimmet !!
 
Jag vet inte i ordningen men jag sa detta igen,,,,
Nu, Tony,,,Nu hugger det snart!!
 
Tänk om vi hade fått fisk varje gång jag sade:
FISK !!
 
Ja,,,då hade det ju varit ganska
"enkelt"
att fylla  sin ranson på max 3 fiskar/person !
 
Strax innan klockan 15 00 så vevade jag upp min rigg
från (tror jag hade riggen cirka 7 meter)
till 4 meter och efter detta så vevade jag in linan på
rullen och spände upp spöt.
Just då började spötoppen  och niga,,,
FISK !!!
 
Jo,,det var en för kort lax som högg då jag vevade upp djuppriggen.
 
StrikePro-Wobbler 4 meter på riggen.
 
Sedan måste JAG säga att när fisken är
"för liten"
 
eller
 
"Vild"
SÅ kommer dessas fiskar INTE att fotas !!!
Utan dessa fiskar skall återutsättas så fort som möjligt!
 
Jo,,,jag filmade en vild-lax  förra året medans Laxen var i Vattnet
med min "lilla Kamera"
 
Jag och Tony hade en härlig betesrik  dag på
Vänern !!!
 
I dag blev det tom balja.
 
Med vänliga hälsningar peter & tony
 
(Kan hända att några foton hamnar i fel ordning)
 
Våren År 2004 började jag att fiska i Vänern.
Här under ser ni Tony drilla Lax
april 2004.
(spö&rullar =bara det går att veva) !!
Ja ,,, det skall inte vara så märkvärdigt,,,
och så är det även i dag !(2014)
Tony,april 2004.
Tony,april 2004.
Tony´s lax 5 kg.
 
Våren 2004 fiskade jag väldigt mycket och tony var med i
båten och han drillade och håvade fisken själv
(denna håvning tar jag lind)
sade tony och jag snabbt fram med kameran.

 
Även på vintern 2004 fiskade jag,, då var det snö på marken.


Öring dec 2004.
 
En saknad wobbler här under !!!
 
Vi har nog  ALLA  fastnat för en viss wobbler eller färg !
Jag själv har gjort detsamma,,,,,
 
När Sjön är som goast !!!
(min början på Vänern)
 
Peter Lind "Mellerud"

Peter Lind "Mellerud"

Peter Lind "Mellerud"
 
Här under ,,ett foto på Tony & Öring.
(NOV 2004)
 
 
Det kommer en Öring till här under,,,
detta var en Öring jag sent kommer att glömma !
Tagen på stor siklöja med dubbla 3-krokar.
(Löjtackel dubbla 3 krokar)
Löjtacklet satt nere i svalget på denna öring.
Detta var i tidsepok "long time ago"
( År 2004)
Jag körde med löjtackel denna dagen.
 
Som avslutning: fiske är fiske,,,,
 
Nu hoppas vi på lugna vindar inför helgen 
och kanske en go fesketur !!!!
 Med vänlig hälsning// lindeman