Piteälven Del 2 av 2.Foto,Filmsnuttar.

Fortsättning från fisket 13 aug.

Jag skriver inte så mycket här i fortsättningen,,, då ni som kollat första
delen,,vet vem personerna är i fråga.
Sedan tror jag att många foton här,,,,
berättar lite om våran tillvaro här uppe,,
 
 
 
Henrik Björklund.


Här visar Harren,,sin styrka !! 


 

Harr Fena.

Harr.

 
Peter lindeman.

 Peter lindeman drillar Harr.
 


 




 Harr.
 
Harr.



Harr.
 



 

Fin harr c&r. 
 
Tony med en fin Harr,,38 cm.
Så Tony Selberg och Berndt Selberg delar nu
på denna första plats med varsin Harr på 38 cm.
 
 
 
Tony mumlade om någonting:
(jäklar också,,,en halv cm till och jag hade haft störst harr,,,!!
nu är dom 2 som har samma längd ,Tony,har  nu en på 38 cm, och Berndt,,,har också en 38-a !)
 
Chansen finns ju att någon annan av oss kniper "första plats" !!!!
har ju några dagar´s fiske kvar !!!
 
 
Fint harrfiske och nu,,,,,
Det var lite småtrögt första dagen men det hade nog
sin förklaring,,,,,
 
Vi fiskade då uppströms från våran stuga.
Det är en ganska lättillgänglig  sträcka .
Visst fick vi både harr och öring på denna sträcka
men väldigt mycket småfisk !
 
När vi sedan bestämde oss för att
"gå långt"
Så gav det bättre storlek.
 
Nu går jag lite raskt över till nästa dag och jag måste bara
säga att detta kvälls fiske som vi hade här,,,,
det får man nog aldrig uppleva igen.
 
Denna underbara natur vid älven och allt som denna
kvällen bjöd på
gjorde mig lite,,,religiös.
 
Att kunna fiska vid en älv med både Harr och Öring
som är huggvilliga och med fin storlek på fisken,,,,
 
Detta måste vi alla som fiskar i dessa vatten
"Bevara" !!!!
 Liten Harr.
 Liten Harr.
Liten Harr.
 
Nu över till:
 
14 Aug
 
 Börjar med ett krälande monster,,,
Huggorm !
 
 
Här har vi en bra bit att gå,,,
(långt att vandra= bra fiske)
 
Huggorm i Lapplands miljö.
 
 
 Huggorm i Lapplands miljö.
 

Huggorm i Lappland.
 
Det ringlar allt en del ormar här uppe,,,det är inte bara Renar,Älgar,Björnar här uppe som korsar vägen.
 
 
Henrik & Tony.



jaja,ok då,,Snygga  "solbrillor" Henke !!


 




Pite-Älven.














 


















 




Inför detta fiske så har jag bytt "vadare",,,,
Det var rent livsfarligt att gå med mina "Abu-Vadare" utan sulor.
 
Innan avfärd,så sa Tony:
Jag har ju  extra "andasvadare och Kängor med mig.
 
Tyvärr så var kängorna lite för små,,,,
 
Då sa Henrik,,
Jag har ju ett par extra Kängor med mig.
Så jag fick låna Tony´s vadare och Henkes Kängor.
 
Jag måste säga att jag blev förvånad över va sköna dessa vadare var!!
Det kändes knappt att man hade dessa på sig.
 
Att dessa kängorna hade ett sådant  "grepp",,,
det trodde jag inte !!
 
Nu helt plötsligt så kände jag mig säker
vart jag än satt mina fötter,till och med på halkiga stenar.
 
Jag kommer att investera i nya vadare och kängor
till nästkommande Lapplandsresa !!!


Tony  "gassar" i solskenet.

Det var riktigt varmt i luften denna sena eftermiddag vid Pitéälven.





Att göra upp en liten eld och sedan kläcka en burk
Ravioli var,,,det är inte fyskam !!



Så till denna händelse,,som såg ut att vara mycket allvarlig !!
Henrik skar upp handen och i det ögonblicket så rann blodet oavbrutet från handen.
Här var jag säker till 100% att vi skulle få åka till sjukstugan !
Jag och Tony lyckades att göra ett tryckförband och efter ett tag,,
efter att Henke hade suttit med handen i högt läge så drog jag i hop såret
med plåster.
 
 
Detta var räddningen,,,vi slapp åka till sjukstugan och vi kunde fiska vidare
jag tror att Henke,, mitt i all bedrövelse också tyckte det var skönt
att vi fick vara kvar vid Pitéälven denna kväll.
Då Harren var som besatt i våra  "flugor"


Nu tar vi nya starka tag och Henke slevar in en
redig sked med Ravioli.


En kall pilsner är inte fel till denna mediokra måltid.









Här står Tony och fiskar,,,

Nu är vi vid Brostugan och sitter runt lägerelden
här kan man sitta hela natten om man känner för det.


 
15 Aug
 
Våran sista dag vid Brostugan,,Pitéälvsbron. Även våran sista fiskedag här uppe i Lappland,,,,,,,
 
Även denna dagen hände det saker hos oss,,
förutom  Inlands Rällsbussen som alltid gör ett stopp här så
vart det nåt uppåt som gjorde vissa nyfikna.
Jo,,jag kan hålla med om att nog hördes det som det var en
stor anabola-mygga som flög ovanför !!

 
Berndt tror inte på  anabola-myggor,dom finns in´t !!
Han står helt oberörd och språkar med en av tjejerna på Inlandståget.
Vá är det som surrar där uppe tro?
 
Verkar som våran beckolja fortfarande verkar,,,,
(det är ett gammalt beprövat medel mot stora mygg)
 
 



 
Hexacopter = Anabolamygga
 
 
Det var en turist som stod och körde denna farkost
och filmade över området här vid Brostugan och Pitéälvsbron.
 
Klicka på länken här under så får ni se lite från min hemma hamn i Mellerud
Nämligen Sunnanå Hamn.
 
Länk:  Sunnanå Hamn  (filmat uppifrån)
 
 
Nä nu är det snart dags för Harrfiske,,,,
vi skall bara vinka av våra vänner.
 
Och när detta är gjort så,,,
JA,,då blir det Harrfiske !!
 
Vårat sista för denna gången.
 
En liten uppvärmning här nedanför Brostugan innan vi drar i väg,,,,,









 
Efter denna uppvärmning så var vi varma i kläderna,,,
här lämnar vi snart Brostugan,,,
Mot nya äventyr !!


Detta har vi sett mycket av denna vecka,,,
Tallar med djupa rivmärken !
Det är Björnen som av någon anledning klöser sina klor.
 
Många av dessa klösmärken är relativt färska.
 
 
 
Att det var mycket lågt vatten i Pitéälven gjorde att Harren stod tätare.
 
Så det är bättre med lågt vattenstånd än för högt
men denna kvällen (våran sista fiskekväll) så bestämdes det att vi skulle fiska i ett annat vatten.
Det skulle visa sig att här var det alldeles för lite vatten.
 
Det var nästan bara sten och på sin höjd kanske 2-10 dm vatten.



Det kom över ett åskoväder och därav denna regnbågen
Sedan så var det på denna sträcka vi gjorde
svårfiskat då det var extremt lite vatten i fåran.
  Vi fick även på denna sista turen en fin fisk var,,,
som vi saltade och som sedan hamnade i röken.
 
Att jag,,som är en sann Abborrfiskare från "Dalsland"  
skulle gå utan Abborre och Gädda från denna veckan här uppe,,,
 
Näääee,,,inte en chans !!!
 
Även denna gång(sista kvällen) så fick jag både Harr,Gädda och Abborre.




 
Som grädde på moset så fann vi ganska färsk Björnskit.


 
Björnspillning/Björnskit.
 


 
Nu är på väg hem till  Brostugan för att,,,,
en sista gång få uppleva värmen vid våran eldstad.
Helt plötsligt så dök det upp ett gäng med renar framför oss.
 
Väl hemma så möttes vi av en varm och härlig brasa !!!
Bosse och Berndt hade ordnat eldstaden,,,
Bosse & Henrik.
 Bosse & Henrik.
 Här tar vi det som finns,,,allt går att grilla.
 Tony & Berndt.
Tony,Berndt,Bosse & Henrik.

Henrik skapar något,,,,


Berndt,Bosse & Henrik.
 
Nä nu pöjkar,,,här ska eldas,,,

Sista natten med gänget,,,så nu ska vi ha fyr hela natten.

Tony kämpar på,,,,,


Berndt är på  "hugget" han också !


Tony klyver och drämmer yxan så både
kubb och flis blir till,,,,

Av allt detta slit så har vi nu en eldstad
långt framöver som både värmer
och lyser upp i denna sista natt här uppe vid Brostugan.

Tony och Berndt sitter och språkar,,,,,
 
Vi andra tar och knyter oss i bädden.
 
Snart gryr morgondagen och då skall vi motsträvigt taga
farväl från denna underbara natur,,,,,
 
Med en tår på kinden vaknar jag upp och inser att
i dag är den sista.
 
Den sista dagen här uppe i vildskogen, sista dagen då jag får höra älvens brus, sista dagen då jag får känna doften av  "äkta tjärved som brinner",,,
saknar redan Harren,,den är en sann kämpe !
 
Prata inte om den rökta rödingen,,,kanske lite för salt men
jaaaa,lägg den i tunnbröd med div tillbehör så smakar de bra !
 
Jo,,sedan  torkat renkött,,,de skulle jag köpt mer !!
För när jag kom hem så tog jag fram kviven och den for igenom
de torkade renköttet som en osthyvel i solsken.
Det vart inget kvar av renköttet,,,,,
varför undrar ni,,,
jo,, jag hann inte skära i den takt jag åt !
Så jag har nu nåt STORT PÅ GÅNG,,,,
(hoppas det går vägen)
Vi få se ,,,,,
 
 
 
Skulle det gå så långt att jag  får ångest så kommer jag att
ta fram min flaska med  "Beckolja" !!
 
Hoppas på återkomst till Moskosel
2016.
 
 



Pitéälvsbron. Brostugan.

Brostugan.

Brostugan .Pitéälvsbron.


Bo Selberg, Tony Selberg, Berndt Selberg Vid  Pitéälvsbron
Brostugan 2014.
 

Bo Selberg, Tony Selberg, Berndt Selberg Vid  Pitéälvsbron
Brostugan 2014.

Nu reser vi snart hemöver.

Nu är jag hemma och jag har Harr,,Röding & Torkat Renkött att smaska på,,snart är det slut och ,,,,,,'
 
Jag hoppas att man kan beställa Torkat Renkött från Arvidsjaur,,,
 
JO en sak till,,stort tack till Intersportbutiken i Arvidsjaur !!!
Se nu till att ha mycket svarta spinnare hemma !!!!
 
Dessa fungerade bra i dagsljus,,,,,
Sedan på kvällen så fick vi bra på nymfer,,,(bruna och svarta).
Så nu lägger jag upp 9 st
små filmsnuttar
här under ,,,,,,
 
Huggorm,Björnspill/Björnskit.
Pitéälven/Brostugan.
 
 

 















Så många år sedan jag  var här uppe ,,,, första gången jag var med här uppe,,,
ja,då vart jag 15-16 år,sedan så blev några täta turer hit.
Jag måste säga,,,att det kändes allt nåt speciellt när vi började
närma oss !!


Tack till Bo Selberg & Tony Selberg
för att ni tog med mig på min första Lapplandsresa 
för si sådär (ca 30 år sedan)
Hujeda mig vá åren rinner i väg !
Med vänlig hälsning  peter "lindeman" lind Mellerud