4 April.Eftermiddagsfiske & Fisksoppa.

Får väl kalla detta för eftermiddagsfiske då jag tog ut på vänern
på eftermiddagen.
Nu rörde sig sjön lite,,,jämnt så att vattnet rörde på sig.
Första rulltjutet kom medan jag höll på med utlägg.
En Öring 71 cm 4,1 Kg.
Jäklar tänkte jag,,vá roligt att få fisk så snabbt!
Snart lämnar jag hamnen.

 
Jag tog denna fajt rätt hård så jag sedan kunde fortsätta med
mina utlägg av beten.
Efter jag håvade denna välgödda öring så fortsatte jag att lägga ut mina beten.
Jag kör med  "Paravaner"

Det händer saker även i detta fortsatta utlägg,,,
Denna gången var det ett sånt där brutalt "rulltjut" !!!
Man får hjärtat i hallsgropen och tänker : (när stoppar fisken)
När jag väl fick fisken nära båten så fick jag se att den satt i
en "krok"  av tre kroken.
Jag greppade håven och lyckades styra in laxen.

När man får ett sånt här härligt rulltjut som inte vill sluta sätter hela
kroppen på prov.
Hahaha,,,skrattar lite själv just nu men exakt så är det !
Så jag hade nu en Öring och en Lax i båten inom  cirka 40-50 minter.

När jag väl hade laxen i båten så gjorde jag en mycket snabb mätning
och den visades vara fel.
Jag gjorde en snabb mätning av fisken för att sedan få i betena igen.
Denna mätning som jag först gjorde var 87 cm,, men efter jag kom i hamn
så blev den mätt till 83 CM.
När jag nu fått 2 snabba fiskar så blev jag kanske lite väl snabb
själv med måttbandet !
Vikt: 7450 gram.
Det var en del båt där ute i dag.(flipperbåt)
(Lars Väddö)

Här under blir det fisk och mat.
 
Öring 71 cm 4100 gram
Lax 83 cm 7450 gram.
LAX.
Öring.
Lax 83 cm 7450 gram.
Filé sidan på laxen.
Tack till Lars Levin För dessa fina Foton!!
 
NÄ,,,jag är inte skygg av mig,,,,
 
Jag försökte att hålla fisken i samma höjd som  Levin
hade på sin kamera,,,därav ser ni bara mina glasögon,,
 
Fiske är fiske och mat är mat
 
Fisk är ju nåt så pass gott !! 
Jag älskar ju stekt fisk men jag har även provat på
att göra  "soppa" 
 
Fisksoppa : Lax,champinjoner,purjolök,grädde,mm.
 
 
En keramik stekpanna,,,,Jag har nu haft en massa andra stekpannor
och dessa har varit  SKIIIT !!!!
 
Nu i kväll skall det stekas Lax i denna panna,,,
 
Snart skall det även stekas fisk i denna stuga.