20 April 2013. Sunnanå Hamn.



Våren 2014 har slagit till ordentligt,
därimot våren 2013 var väl lite av det normalare.
 
Här under kommer det lite foton från just våren 2013.
 
Dessa foton är tagna nere vid Sunnanå Hamn Mellerud 20 April 2013.
 
 
 
 
 
 
 
 
Då detta sällan eller aldrig tas upp i någon blogg så gör jag det :
 
Lax och Öring i Vänern finns i 2  valörer :
 
Den Vilda stammen med "Hel Fettfena" .
OCH,,,,,,,
Den som har "Klippt Fettfena"  (odlad).
 
Skulle man nu få en Lax/Öring med  "Fettfena"
eller Lax/Öring under 60 cm,,
så skall den återutsättas så varsamt man bara kan !!
 
Man skall absolut inte tänka på sig själv och börja mäta,väga och fota denna fisk !!!!
 
EJ heller skall man posera med en sådan värdefull fisk bara för
att få ett foto !!
Syrebristen och förlorat slemskikt hos fisken gör den mycket skör .
Visst,,den simmar i väg när ni släpper i fisken men vad händer sen,,,?
 
Tex,,,slemskiktet på en fisk är som en hinna som skyddar fiskarna
mot angrepp av div djur parasiter .
 
NU till nåt helt annat,,,,,,
 
Någon av er som spelar golf kanske?
Jag själv har spelat golf,,
och det var tack vare min "son",,,,plus att jag hade boendet
väldigt nära Melleruds Golf.
Just här i från så tog jag min " HIO ",,,,
 
 
Lite suddigt men här går vi mot utslag nummer 8,,
i bakgrunden ser vi boendet man har vid Melleruds golfbana
Golf kan Alla spela och det är jäkligt kul !!
 
Medan jag stod och fotade dessa golfare så hade jag ett
öga mot vägen också...
 
En Trollingbåt kommer farandes förbi strax bredvid golfbanan.
 
Rangen vid Melleruds Golf.
 
 
Är det inte fiske,,då är det fotboll eller Golf för mig.
(fotomässigt)
 
 
 
Ja,,vá skall man säga om denna vinter,,,,jag  har inte gjort nåt pimpelfiske denna vinter så jag är mycket frustrerad över detta !!!
 
Att inte få komma ut på pimpelfiske denna vinter har gjort mig ont !!
 
Älskar ju att springa runt,,och söka efter abborren.
Foto; ‎1 ‎januari ‎2007, peter lind
Jag hoppas verkligen att vi får en tidig vinter 2014 !!
‎Foto: ‎1 ‎januari ‎2007. peter lind.

Detta har jag saknat denna vinter !!!
Som ni ser på detta foto så har jag inga fingrar i munnen på fisken
jag tvingar ej fisken att att  visa sig som den gör här på fotot !
Utförligt sagt så så visar sig fisken exakt så här efter en  "knack",,
eller,,,ett  "donk"
Denna storlek på abborren är perfekt som stekfisk !!
(Filéad så klart)
 
Nyfångad filéad abborre,,,,,,
Den fisk man själv fiskar,,,smakar alltid bäst  !!!!!!
 
Matabborre på balans,,,,
Aug 2012.
Tony selberg på löjmete.