18 Dec. Laxar & Öring.

Börjar med att säga att Vänern´s Sjö var nånstans mittimellan
den norska och den svenska prognosen i dag.
Så jag hade en god medsjö så det gick fint att lägga ut!
Sedan så kan man ju inte ligga och köra i medsjö hela tiden,,,
hade jag gjort det i dag så hade jag varit i Karlstad vid denna tidpunkt.
Dagens första lax orsakade ett fruktansvärt "Trassel" !!!
Den drog direkt från Öst till Väst,,,
alltså tvärsöver och sopa med sig en massa linor.
Det blev ett megatrassel !!!!
Jag hade då bara 7 Spön ute,tyckte det var nog då det guppade
lite på sjön i dag.

Nu var det så att det var kanske för många spön för mig idag,,
Man skall nog inte ha mer spön än man klarar av !!
 Så efter Lax 1   så tog  jag beslutet att köra med 4 Spö 
resten av denna dag.
Ett på vardera djuprigg 
och ett spö på var sin sida av båten.
Fick en för kort,,,, 
Sedan så fick jag Lax 2.
Strax efter det så tappade jag en i ungefär samma storlek.

DETTA  TACKAR    jag för !!!
Med  4 spön som fiskade så fick jag min tredje godkända
och det var en rätt så granne Öring,,,


Väner Öring 5,3 Kg  75 cm.
Öringen vägde 5,3 kg 75 cm.
Laxarna var 67 cm ej vägda.
Klockan då Öringen högg : ca 13 00.

Detta var en fiske tur som inte alls var planerad utan den
blev bestämd nästan i sista stund.
(Kvällen innan)
Laxarna jag fick i dag var 67 cm,,så det var lagom
matfiskar.



Öring.

Öring.

Sedan så söker jag : En bra filékniv !!!!!
Ingen skit utan den skall vara  "Perfekt!!!
Någon som kanske har nått,,,?
Filékniven skall vara lång och ha bra skärpa !!

Det skall nog se ut så här efter man har skurit
ut Fileérna,,
Detta var nog min sista "fesketur"  på Vänern för i år.
Nu blir det en lång period med höga vindstyrkor.
Lär ju inte bli någon is heller så nu lär man bli
riktigt sjuk,,,

SNÄLLA!!!!

Ge oss antingen IS eller Lugna&Stilla Vindar !!!
mvh lindeman