13 Dec(Fredag).Fisken hugger på allt,,

Fredag 13 December

Laxen hade "Lussefest"  i sjön denna dagen.

Dagen / Kvällen innan så blev jag lite sjuk,,inte av nån mat eller dålig dricka!
Utan det var helt enkelt den vanliga "feskesjukan",,,

Tror det är svårt att få andra att förstå hur detta känns men
det är inte roligt alla gånger !

Just Fredag den 13 dec skulle det bli lugna vindar och kvällen innan var
jag så himla taggad!!
Jag tänket att : Vá gött att få klämma ur motorn lite,,,,,,
Ack NEJ,,,Så blev det ej,,, Fredag 13 Dec.
8 m/s nord var det när jag tog ut sa en annan "fiskare"
när jag kom i land.

Jag var sista båt ut och jag fick ligga i cirka 4-7 knop i motsjö för
det var Nordan i Vinden.
(Vänern´s öppna yta ligger i Syd/Norr)
Så jag hade en guppig färd innan jag kom till det området
jag skulle fiska i.
Jag lade båten i medsjö och började lägga ut mina "beten"
När jag hade satt spö nummer 5 högg första fisken,,
En för kort lax,,(gränsen är 60 cm).
Sedan händer det ganska mycket under nästkommande timmar.
Det guppade bra och det nappade bra och så skall man ju ha koll på det
som man har utanför båten.
Inte så lätt alltid!
Vinden avtog vid ca 12 00 och det blev lättare att föra båten i
jämn fart.
Inte bra när betena går i 2 knop och strax efter
i 4 knop,, det blir för ryckigt !
Efter första hugget så högg det nästintill oavbrutet hela tiden fram tills cirka
klockan 13 00,,då jag avsluta mitt fiske.
Väldigt mycket fisk under 60 cm,,,,

Dagens  fångst var 2 lax på 65cm  och en lax på dryga 70cm.
(13 Dec)

Just i denna stund så kommer jag snart att laga till
lite gosaker i köket.
Det blir naturligtvis nåt enkelt men,,,,,
Denna tog jag upp för en bra stund sedan så nu vankas det lite
"köksarbete"
Mvh Peter