För ett tag sedan så var det just denna Nordan som ställde till det för mig och gjorde att jag fick ta mig in Dalbergså. Det blev alldeles för grov sjö för mig så,,det var inget att tveka på där ute efter jag passerat Hjortens Udde och fick våger som sköljde över rufftaket 2 gånger om. RESPEKT !!! Även om man tror sig kunna bemästra den grova sjön så måste man ha med i tankarna att allt kan hända. Tänk om motorn stoppar,,,Ja då driver man fort och båten blir som ett dass lock i denna sjö. Då finns det bara en sak kvar att göra: Ta fram ankaret och hoppas på att det fäster!!! Ett rejält ankare och lång ankarlina plus en " kätting" på 1-1,5 meter innan ankarlinan. Kättingen tynger ner ankaret så att det inte reser sig utan det får rätt fästvinkel. Jag anser utan att överdriva att 60 meter ankarlina är minimum.(jag har själv 60 meter). Var rädda om er där ute och ta inga onödiga risker !! Ta inga beslut som ni inte är 100% säkra på att kunna genomföra !! Då är det bättre att välja en annan hamn. Det finns alltid någon som kan komma och hämta er för att köra er tillbaka där ni har bilen. Vi måste hjälpa varann,både på sjön och på land. Mvh peter