26 Dec.Isfiske, snötäckta luriga isar nu.

Ja,när det handlar om "pimpelfiske" så finns det många personer som har
"sin favorit"
Jag har "balans" som min favorit.
Både 7cm & 9cm.

Att se till att man har en del olika färgkombinationer är inte fel,
att sedan pröva olika storlekar är inte heller fel.

Att fiska från isen brukar vara ganska rogivande då det är lätt att flytta sig till ett annat ställe
om det inte nappar. Det är ju bara att veva upp och ta sitt pick & pack och gå en bit och borra ett nytt hål,,,kanske räcker det med bara 5 meter.

Abborren i vatten där det finns: "nors/slom"  eller/och  "siklöja"  går oftast inte vid botten.
Att fiska med sin balanspirk bara vid botten brukar inte ge så mycket abborre i dom
större storlekarna.

Pröva gärna att fiska från botten och  "uppåt".....
Jag har fått grov abborre 2 meter under isen.

Va gör man om det nu finns finns abborre som bara är och stöter på pirken/balansen?
JO,,man byter och grejar,,,kanske räcker det att byta ut bara kroken(vertikalpirk).

Detta foto är från Ånimmen 16 December-2012.

Se här,,Henrik drar abborre.

Roy är inte sämre han,,

Vet ej namnet på denna men han drar också abborre,,,,,

Sedan så vill jag säga att isarna är inte så bra som många kanske "TROR"...
Så ta det försiktigt och provborra var femte - sjunde meter !!!!!!



Ta det försiktigt där ute på isarna nu !!!!
(denna bild är från ånimmen 16 dec ,,,10 cm is)
Nu är det snö på isen och resten av Ånimmen la sig sig sent
så jag vet inte hur isen är i resten av sjön.
Vill ni ha info om isläget så hör med Ånimmen´s Fiskevårdsförening.

Ta inget för givet !!!