28Dec. Drömmer mig tillbaka i tiden.....

Sitter och drömmer mig tillbaka lite..  Vi säger ju att det var ,,,, bättre förr.  Kan bara hålla med om det !!
När jag går ner på samma ställe framåt vårkanten för att meta löja så blir jag lika förvånad varje gång,,,,
Det bara kokar av denna art,,,det är väl inte så konstigt  igentligen,,,,,löjan är på väg upp för att leka .
Jag står där  å drar löja,,en efter en,,,så länge det nappar är jag kvar med mitt metspö. Det blänker, ja det blänker både i vattnet  och i plasthinken jag har ståendes intill mig. Jag får en löja,,,, jag tar den varsamt !!
Jag säger till mig själv,  detta var en fin löja,,lägger den i hinken jag har med.  I  hinken har jag vatten och grovsalt. Så gjorde man förr ,,med sillen....Mitt upp i allt så blev det vinter,,ja då skulle man ut på isen och försöka att få sitt levebröd  ( nu skoja ja till det lite bara )   Det är inte alltid så lätt att fånga nåt så här i vintertid !! 
Då får vi ju ta det som vi får,,,  i våra vatten....( jag hoppas att ni tar detta med en nypa salt ) mvh peter

Benlöja.  

Bifångst.

Abborrgratäng.

VårPimpel.

Grov Abborre.