12 Aug. Abborrfisket på Vänern,,,,,

Är på topp !
 
Ja Abborrfisket här strax utanför Sunnanå Hamn har varit
rent ut sagt "Lyriskt",,,
 
Hittar man dom "Randiga" ,,,
Alltså Abborrarna ,,,,,
så kan man på kort tid få vädigt många
"pannor",,,,med välsmakande fina fiskar.
 
Utgår man från Mellerud (Sunnanå Hamn)
Ja då är det värt att leta vid Toppgrund och Kräklingarna!
 
När det gäller Abborrfisket så har jag lämnat hamnen ca 17 00.
Jag själv tycker att det har varit bäst fiske mellan  Kl 19 00 och fram till solen har gått ner,På tal om fisket efter solnedgånen,,,
 
För några turer sedan så träffade jag på abborren
i sista stund.
Hittade stora stim som jagade,,,
de var som besatta, det riktigt small i spöt när dom
i full speed attackerade Jiggen !
 
Efter en stund sneglade jag åt väster, där min hemma hamn ligger.
Jäklar tänkte jag ,,solen är snart nere vid den kritiska linjen.
Alltså,,,snart blir det ett slut på denna härliga kväll på Vänern.
Jag lyckades göra ett par vändor till över dessa randiga jagare.
Sedan var det bara att styra skutan mot hemma hamnen
"Sunnanå Hamn Mellerud"
 
Nu över till nåt helt annat,,,,
Jag är ju väldigt nyfiken på vad abborren (fisken) jag fångar har i magen.
Så därför blir just denna delen nästan lika spännande
som själva fisket!
 
Abborrarna har varit allt från tomma i magen ,,,till att sedan haft både
Nors och Siklöja mm i magsäcken.
 
12 Aug Fick jag  en AbborrHona som gjorde att jag  "ryckte till"  lite extra !!! 
Jag fann en Romsäck som var i storlek som romsäckarna
är hos abborrhonan frampå vårkanten.
 
 Normalt så är romsäcken liten nu.
 
Fick även några långa smala hanar.
Dom såg lite konstiga ut,,,lite blodsprängda vid öppningen.

Hona. 12 Aug.

Hane. 12 Aug.

Hane. 12 Aug.

Hane.12 Aug.

Hane.12 Aug.

Hane.12 Aug.

Hane.12 Aug.
Kan själva Leken hos arten rubbats så pass
att det finns Abborrar som leker senare?
 
Här under kommer några foton på Abborrhona med
Stor romsäck,,,
Fångstdatum: 12 Aug 2017.
Längd på abborrhonan: 25 cm.
(Abborren är sparad i frysen,romsäcken är ej klippt)
 
Abborre-Hona 25 cm 12 Aug.

Abborre-Hona  25 cm 12 Aug.

Abborre-Hona 25 cm  12 Aug.

Abborre-Hona 25 cm  12 Aug.

Abborre-Hona 25 cm  12 Aug.
 
Är detta vanligt eller????
Är det någon mer som fått en Abborrhona med
sådan romsäck i Augusti Månad?
.................................................
........................................
.....................
 
 
 
Sedan så har jag gjort ett litet test med benlöja.
 
Jag tog i våras och salta in benlöja i dels ,,
Saltlake,,,,,
och,,,,
Saltade ett lager löja,
sedan ett lager salt,,,,,
ett lager löja,,,,,
ett lager salt,,,,,
(Grovsalt)
 
 
Bägge byttorna har stått i kylskåpet sen i våras
och löjorna är fina!
Dom har blivit hårda.
 Kan tänka mig att dom kan brukas till både trolling
och makrillmete....?
 
Här under är dagens foton på detta.


 
 
Så här skrev jag tidigare om just detta:
 
Jag har ett löjligt experiment i kylskåpet. Jag har saltat in smålöja, ungefär på samma sätt som man saltar in övrig fisk. Var ju nyfiken på hur löjan blev efter ett tag i kylskåpet. Jag ser att jag kan minska på saltmängden men resultatet blev som jag hoppades på för dessa löjor! Nämligen fasta,hårda i fjällen . Hade tänkt och prova dessa vid nåt tillfälle på mete ,,, På makrillen. Så denna procedur med att salta löjan kommer jag att göra med Trolling-Löjan. Jag kommer att prova med att enbart salta och även göra en saltlake till trollinglöjan.Detta skall testas tills jag får fram ett bra resultat. Kan bara som avslutning säga att löjan och dess fjäll blir hårda. Sedan om saltet skrämmer laxen/öringen återstår att se. Hållbarheten ökar markant (tror jag) ,, har ju inte testat detta i verkligheten ännu.
 Har nu haft dessa Löjor i Kylsåpet sen i våras. Kan bara säga att jag är förvånad över hur fasta och fina dom är ! Tror också att man kan bruka dessa till  "Makrill Metet" ?   
 
Med vänliga hälsningar peter lind Mellerud.
"lindeman"
 


 
Ugnsbakad Abborre ,,potatis,,gurka,,lingonsylt mm .